Allmänt bostadsbidrag | Lättläst | FPAGå till innehållet

Stöd för att betala boendeutgifter

Du kan få allmänt bostadsbidrag från FPA om du har låga inkomster.

På de här sidorna kan du läsa om det allmänna bostadsbidraget. Allmänt bostadsbidrag kan hjälpa dig att klara av att betala dina boendeutgifter. 

Vem kan få allmänt bostadsbidrag?

Allmänt bostadsbidrag kan betalas till en person eller till ett hushåll med flera personer.

Vad är ett hushåll?

Med ett hushåll avses alla de personer som stadigvarande bor i samma bostad. I allmänhet består ett hushåll av ett gift par, ett sambopar eller en familj. Ett hushåll kan också bestå av en enda person.

Du kan få allmänt bostadsbidrag för

  • en hyresbostad
  • en bostadsrättsbostad
  • en delägarbostad.

Från och med 1.1.2025 kan man inte få allmänt bostadsbidrag för aktielägenhet eller egnahemshus. Det beror på att lagen har ändrats.

FPA betalar också andra stöd för boende: bostadsbidrag för pensionstagare, bostadstillägg för studerande och bostadsunderstöd i samband med militärunderstödet. Du kan läsa om de här stöden i andra broschyrer.

I allmänhet kan du bara få ett stöd för boende åt gången.

Obs

Från och med 1.8.2025 får studerande inte längre allmänt bostadsbidrag. I stället får de studiestödets bostadstillägg. Den här förändringen berör inte studerande som bor tillsammans med sina egna eller sin partners barn.

​​​​​Läs mer

OSZAR »