Näin haet Kelan tukia | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Hakeminen ja maksaminen

Voit hakea tukia asiointipalvelu OmaKelassa (yleiskielellä).

Jos olet hakemassa toimeentulotukea, katso tarkemmat hakuohjeet.

Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Myös liitteet voi lähettää verkossa.

Voit hakea tukea myös lomakkeella, jonka saat Kelan toimistoista ja ​​​​verkkosivuilta (yleiskielellä).

Jos haet tukea lomakkeella, postita se Kelaan. Kelan postiosoite on

Kela
PL 10
00056 KELA

Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa. Katso puhelinnumerot.

Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat päätöksen OmaKelaan. Saat päätöksen myös kotiin, jos et ole luopunut paperipostista. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos Kela ei ole myöntänyt tukea.

Kela maksaa tuet pankkitilillesi. Katso tukien maksupäivät (yleiskielellä).

Ilmoita, jos tilanteesi muuttuu

Jos elämäsi muuttuu, se voi vaikuttaa Kelasta saamiisi tukiin. Muutos voi koskea esimerkiksi asumista, tuloja, työskentelyä tai perhettä.

Muista ilmoittaa muutoksista Kelaan. Voit tehdä sen verkossa, puhelimitse tai toimistossa.

Sinun vastuullasi on omalta osaltasi varmistaa, että Kelalla on oikeat tiedot. Silloin tuki maksetaan sinulle oikean suuruisena.

Takaisinperintä

Jos Kela maksaa tukea liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin.

Jos päätöksessä on virhe

Jos Kelan päätös on mielestäsi virheellinen, voit hakea päätökseen muutosta. Saat päätöksen mukana ohjeet siitä, miten muutosta haetaan.

Jos sinulla on kysyttävää, ota ensin yhteyttä Kelaan.

OSZAR »