Takuueläke | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Takuueläke

Kela maksaa sinulle takuueläkettä, jos muut eläkkeesi jäävät hyvin pieniksi tai jos et saa mitään muuta eläkettä.

Takuueläkettä voi saada vain Suomessa asuva eläkeläinen. Sitä voi saada, kun on asunut Suomessa vähintään 3 vuotta.

Takuueläkkeen täysi määrä on noin 986 euroa kuukaudessa. Jos et saa mitään muuta eläkettä, saat täyden takuueläkkeen.

Takuueläke on kuitenkin pienempi, jos olet hakenut ennen eläkeikää varhennetun vanhuuseläkkeen. On mahdollista, että et silloin saa takuueläkettä. Takuueläkettä pienentävät myös muut eläkkeet, joita saat. Ne vähennetään kokonaan täydestä takuueläkkeestä.

Takuueläkettä eivät pienennä esimerkiksi hoitotuki, asumistuki, työtulot, omaisuus tai puolison omaisuus.

Jos saat työkyvyttömyyseläkettä, työtulosi voivat kuitenkin vaikuttaa takuueläkkeeseen.

Perhesuhteet eivät vaikuta takuueläkkeen määrään.

Kysy Kelan palvelunumerosta, miten ulkomailla asuminen vaikuttaa takuueläkkeeseen. Palvelunumero on 020 634 0200.

Kela tekee päätöksen takuueläkkeestäsi vasta sitten, kun on selvillä, kuinka paljon saat muita eläkkeitä.

Lue lisää takuueläkkeen hakemisesta (yleiskielellä).

Sivu päivitetty 3.7.2025
OSZAR »